مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون
 

رژیم‌های غذایی خاص برای گروه خونی برای تشویق مردم به خوردن آنچه که برای گروه خونی‌شان مناسب است توصیه شده است. اجازه دهید نگاهی به مواد غذایی که می‌توانند در رژیم غذایی افراد با گروه خونی A+ قرار بگیرند بیاندازیم.
بیوشیمی هر شخص منحصر به فرد است. این منحصر به فرد بودن به دلیل چهار گروه خونی عمومی O, A, B و AB است. گروه خونی بر حساسیت شما بر برخی بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری قلبی، آلرژی، دیابت و ... تاثیر می‌گذارد. هر فرد دارای نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی است که برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با نوع خون او باید تامین شود.
آیا این سخن سنتی را شنیده‌اید که شما آن چیزی هستید که می‌خورید؟ رژیم‌های غذایی با توجه به نوع خاص خون فرد تهیه می‌شوند. خوردن مواد غذایی مناسب برای گروه خونی شما مهم است چرا که بر مسائل وزن، وضعیت روانی، کنترل استرس و سطوح انرژی تاثیر می‌گذارد. افرادی که دارای گروه خونی A+ هستند معمولا حساس به سرطان، دیابت‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی هستند. رژیم غذایی برای این افراد باید بر تقویت سیستم ایمنی بدن، تهیه آنتی اکسیدان برای مبارزه با سرطان، جلوگیری از بروز عفونت و قوی کردن قلب تاکید داشته باشد.
آیا تابحال متعجب شده‌اید که چرا دوست شما انواع مختلف گوشت و نان را می‌خورد ولی اضافه وزن ندارد؟ اگر شما این مواد ذغایی را امتحان کنید احتمالا دچار ناراحتی معده خواهید شد! این امر به این علت است که شما و دوستتان دارای گروه‌های خونی متفاوتی هستید. این واقعیتی ناراحت کننده است که همه مواد غذایی با معده ما سازگار نیستند. دانستن رژیم غذایی مناسب برای گروه خونی شما مهم است. رژیم غذایی که شامل پروتئین کم، مواد غذایی گیاهی به همراه مقدار کم یا فقدان محصولات لبنی برای این نوع گروه خون توصیه می‌شود.

رژیم غذایی برای افراد با گروه خونی A+
موارد زیر رژیم غذایی مناسب برای افراد با گروه خونی A+ است:

سبزیجات

بهترین راه برای جلوگیری از مسائل مرتبط با سلامت در افراد با گروه خونی A+ مصرف مقدار زیاد سبزیجات به صورت خام، تازه، خالص و آلی آن است. سبزیجات مانند جوانه، توفو، بامیه، کنگر فرنگی، ترب کوهی، کاسنی سبزی، یونجه تمپه، شلغم، جعفری، رومایین و ... برای افراد با گروه خونی A+ حیاتی است. این سبزیجات منابع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی هستند که برای تعادل در سلامتی مورد نیاز است. سیر، کلم بروکلی، اسفناج، خربزه، پیاز، کدو، کلم پیچ، و ... دارای خاصیت افزایش سیستم ایمنی بدن هستند. متاسفانه، برخی سبزیجات تاثیر نامطلوبی بر دستگاه گوارش دارند و باید از آن‌ها اجتناب شود. این سبزیجات شامل کلم، قارچ، سیب زمینی، فلفل، بادمجان، سیب زمینی شیرین، حبوبات لیما، زیتون، گوجه فرنگی و سب زمینی هندی هستند.

مرغ و گوشت

مرغ کرنیش، جوجه، بوقلمون و سایر محصولات مرغ به راحتی قابل هضم هستند و از این رو می‌توان در رژیم غذایی گنجاند. با این حال، سعی کنید از مصرف گوشت‌هایی مانند گوشت گوساله، گوشت گوزن و آهو، گوشت گاو و گوسفند و گوشت خوک خودداری کنید. افراد با گروه خونی A+ دارای محتوای پایینی از اسید معده هستند و به این دلیل گوشت‌های ذکر شده به راحتی قابل هضم نیستند. این امر به نوبه خود باعث سستی و یا کمبود انرژی در آن فرد می‌شود. از این رو، کنار گذاشتن گوشت از رژیم غذایی بهترین کار می‌تواند باشد.

میوه‌ها

رژیم غذایی باید بیشتر شامل میوه‌های قلیایی مانند توت، هلو، انجیر، آلو، موز، انگور، سیب باشد. میوه‌هایی مانند آناناس، گیلاس و زردآلو دارای آنزیم گوارشی هستند و به دستگاه گوارشی بسیار کمک می‌کنند. گریپ فروت و لیمو زمانی که دارای خاصیت قلیایی هستند و خاصیتشان عوض نشده است بر معده تاثیر مثبت می‌گذارند. میوه‌ها با تعداد قالب بالا مانند خربزه به راحتی قابل هضم نیستند و بنابراین باید از برنامه رژیم غذایی حذف شوند. همچنین میوه‌هایی مانند انبه، پاپایا، خربزه، طالبی، هندوانه و پرتقال مانع جذب مواد معدنی و باعث تحریک معده می‌شوند و به این دلیل باید از آن‌ها اجتناب کرد.

محصولات لبنی

لبنیات حتی اگر خوشمزه باشند به دلیل این‌که به راحتی توسط معده فردی با گروه خونی A+ هضم نمی‌شوند باید از آن‌ها اجتناب کرد. با وجود این برخی از محصولات لبنی مانند ماست، پنیر فتا، کفیر، پنیر رشته به دلیل اینکه برای سلامتی بی‌خطر هستند و می‌توان مصرف کرد.

غذای دریایی

غذاهای دریایی بسیار لذیذ هستند. با این حال، شخص باید نوع غذای دریایی را بررسی کند تا ببیند که برای معده حساس سازگار است یا نیست. مفیدترین غذاهای دریایی شامل ماهی خال مخالی، هامور، کپور، ماهی سرخو، ماهی قزل آلا، حلزون، ماهی سفید و ... هستند. غذاهای دریایی که مصرف آن‌ها مجاز نیست شامل خرچنگ، صدف، هشت پا، بلوگا، ماهی آبی، مارماهی،میگو و لاک پشت هستند.

چاشنی‌ها و ادویه‌جات

برخی غذاها وجود دارند که دارای اثر مثبت یا مضر بر بدن ما هستند. ترکیب مناسب ادویه و فلفل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، اما ترکیب نامناسب حتی سیستم ایمنی را مختل می‌کند. از فلفل، سرکه، کیپر، دلمه ساده، سس، کچاپ، ترشی چاشنی‌دار و سس مایونز اجتناب کنید. ملاس، میسو، تاماری، زنجبیل، سیر و سس سویا هم برای سیستم ایمنی بدن بسیار خوب هستند.

نوشیدنی‌ها

نوشابه‌های الکلی مانند آبجو و مشروبات الکلی مقطر، نوشابه و چای سیاه از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی نمی‌کنند. این نوشیدنی‌ها سخت هضم هستند و از این رو باید از آن‌ها اجتناب کرد. یک فنجان قهوه و یا چای سبز در هر روز می‌تواند به افزایش ترشحات اسید در معده و در نتیجه بهبود گوارش بیانجامد. نوشیدنی‌های دیگری نیز مانند آلوئه‌ورا، نارون لغزنده و زنجبیل برای معده خوب هستند.
تعداد بسیار زیادی پیشنهادات و ایده‌ها برای رژیم غذایی مناسب هر گروه خونی وجود دارد، اما تابحال هیچکدام به اثبات نرسیده‌اند. یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید که غذای یک انسان برای انسان دیگر سم است. این نظریه برای گروه‌های خونی صادق است. رژیم غذایی باید دارای تمام الزامات تغذیه‌ای مناسب برای گروه خونی باشد. برای معتقدان به این نظریه، شما باید به برنامه خود علاقه‌مند باشید، از شمارش و بررسی کالری‌ها خودداری کنید و از رژیم غذایی که برای شما نوشته شده است لذت ببرید.